Lokala projekt

Kylskåpsprojektet på ICA Kvantum startades upp under hösten 2018. En kyl/frys ställdes efter kassorna tillsammans med en hylla för torrvaror. Här kan vem som känner sig manad köpa något extra och ställa. Två gånger/vecka hämtas varorna av församlingens diakon, som delar ut det som behövs till dem som behöver det.

Rotaryfisken

Den 8 september 2022 invigdes Rotaryfisken – ett sätt att väcka uppmärksamhet om problemen med plast i haven.  Efter flera års planerande av Ystad Rotaryklubb byggdes den 4,5 m långa, 1,5 meter höga och 350 kg tunga metallfisken under våren 2022. Smeden Pär Olsson byggde och grundmålade i färg utan plast från Allbäcks färg i Ystad. Därefter satte konstnären Monica Lindroth sin personliga prägel i starka kulörer med samma färg. Tack vare bidrag från klubbens medlemmar, Rotary i Skåne, Ystad Hamn, Sparbanken Syd, Ystad Saltsjöbad , Allbäcks färg (plastfri färg) och våra vänner i Norrddwijks Rotaryklubb, Holland.
Invigningen gick till som så att alla på plats fick kasta plastskräp i fisken och därefter utbringades ett trefaldigt leve!

Visst är den fin! Vill fler bygga en? Hör av er!

Vi är medlemmar i EndPlasticSoup sedan 2019. Vår klubb var först i Sverige.
Se mer på:  https://endplasticsoup.nl

Från invigningen den 8 september 2022