Ystad Rotaryklubb delade tillsammans med Ystads Allehanda och Planteringsvännerna under 1996-2002 ut det sk Miljö- och Försköningspriset. Priset gavs till den som under året bidragit till att på något sätt försköna Ystads innerstad. Priset var på 5 000 kr.
2002Hans Andersson, Christer Holmgren och Tommy Lööf; stensättareDe tilldelas priset för idoga arbetet med att stensätta innerstaden i Ystad i ur och skur med fantastiska mönster i stenläggningen.
2001Ingrid och Rolf Thorénför den pietetsfulla renoveringen av Stora Västergatan 36 som utgör ett estetiskt lyft för Västerportstorg. Med sina härliga färger ar byggnaden en fröjd för ögat och välkomnar besökande till Ystad.
2000Lars Bruzeliusför den utsökta renoveringen av korsvirkeshuset i hörnet av Lilla Västergatan och Västra Vallgatan
1999Björn Bjelke-Holtermann för sina insatser som byggnadsantikvarie vid restaureringen och renovering av Ystads teater, Gamla rådhuset, Scalabiografen, Bryggeriet och Bjersjöholm
1998Åke Landgrenför sin omsorg om skyltkulturen i Ystads innerstad och för att han som mössmakare under många år bevarat och vårdat sina yrkestraditioner, något som bl a kom till uttryck i en utställning på Klostret med anledning av företagets 150-årsjubileum.
1997Alina och Hans Högastenför att ha bidragit till att försköna innerstaden genom att pietetsfullt renovera flera gamla fastigheter samt för engelska caféet, konstgalleriet och den underbara trädgården som bidrager till att skapa en vacker och levande miljö i Ystad centrum
1996Maj Britt Wallinför hennes arbete som trädgårdsjournalist på Ystads Allehanda